Een goede profielfoto, hoe ziet die eruit?

­

BLOG

Een betere profielfoto voor op je website of social media. Het is iets waar veel ondernemers weleens wat meer werk van zouden mogen maken. In deze blog leg ik je uit wat een goede profielfoto is en waarom je die zou moeten hebben. Hoe kies je de juiste foto voor een website, zakelijk profiel of een blog? Waar moet je bij het maken van een foto op letten en hoe bepaal je of een portretfoto geschikt is?

Wat is het doel van het profiel?

Of je nu een account aanmaakt op Facebook, Instagram of LinkedIn: een goede profielfoto zegt meer dan 1000 woorden. Het zegt niet alleen iets over je uiterlijk, maar ook over je persoonlijkheid. Een goede foto laat zien hoe jij wilt overkomen naar de buitenwereld toe.

Het is verstandig om eerst na te denken wat het doel is van het profiel, voordat je een foto toevoegt. Gaat het om een profielfoto van Facebook, waarbij vrienden je afbeelding zien? Of gaat het om een zakelijk middel en is het belangrijk dat de mensen, die jouw profiel gaan bekijken, een professionele en betrouwbare indruk van je krijgen?

Een profielfoto is Een gezicht voor je netwerk

Stel dat je een zakelijk profiel wilt koppelen aan een webshop, een website of een LinkedIn account. Het is dan erg belangrijk om een goede foto te gebruiken die professioneel/ervaren overkomt. Op een website is er vaak een pagina “Over mij” of “Ons team”. Een klant wil meestal graag weten welke mensen erachter een bedrijf of product zitten. Als er dus een gezicht bij een naam staat, dan maakt dat het contact een stuk persoonlijker. Dit wekt ook vertrouwen op.   

Wat is een goede zakelijke profielfoto?

Een goede zakelijke foto hoeft echt geen standaard gedwongen en oncomfortabele situatie te zijn. De persoon in kwestie heeft vaak een blouse en colbert aan en staat vaak met de armen over elkaar gevouwen.

Ondanks dat dit misschien trots uitstraalt, is het wel een gesloten houding. Bovendien lijkt dit onnodig streng, waardoor de foto minder vriendelijk over kan komen. Vooral dit laatste zorgt ervoor dat je bepaalde mensen afstoot. Een goede zakelijke foto mag uiteraard deze trotse en zelfverzekerde houding uitstralen, maar het is beter als er een glimlach te zien is of een uitnodigende, vriendelijke uitstraling.

Situaties voor een goede foto:

Wees aandachtig op de professionaliteit van een foto. Liever geen vakantiekiekjes, geen huis-tuin- en-keuken-foto’s en vooral geen grappige foto’s waar meerdere mensen op te zien zijn. Het klinkt vrij logisch, maar in de praktijk worden toch nog vaak foto’s gebruikt die minder geschikt zijn.

Een geslaagde profielfoto
Enkele tips:

– Wees voorzichtig met make-up, accessoires en sieraden. Zakelijke foto’s zijn geen fashion-foto’s. Zonnebrillen, overdreven of onverzorgde kapsels en te veel make-up leiden juist af van de professionele indruk die je wilt maken.
– Kleding met een rustige print of zachte kleuren kunnen het totaalplaatje complimenteren
– Pas op voor te veel schaduw of onscherpte.
– Een vriendelijke uitstraling is wat je wilt bereiken. Een zakelijke profielfoto hoeft niet in paspoort-stijl te worden gemaakt. Met andere woorden: frontale foto’s komen vaak streng en te direct over. Een speelse houding of perspectief is de gouden tip!
– Zakelijke foto’s mogen actief overkomen en hoeven geen statische studio-foto’s te zijn.
– Maak gebruik van actuele foto’s. Afbeeldingen ouder dan 5 jaar, zijn niet ‘recent’.  En wissel je nog weleens van haarstijl, dan is het goed om deze up-to-date te houden.

Kijk eens bij fotografie in het portfolio voor meer tips en voorbeelden.