Hebben kleuren en vormen invloed op een bedrijfsidentiteit?

Blog

Kleuren en vormen hebben invloed op de interpretatie op een bedrijfsidentiteit.

De herkenbaarheid van je huisstijl en bedrijfsidentiteit wordt voor z’n 80% door de kleur bepaald. Zelfs 93% van je aankopen worden beïnvloed door je visuele waarneming. Welke psychologische uitwerking hebben kleuren en vormen van een product op een bedrijfsidentiteit nu eigenlijk op de ontvanger?

Het effect van kleuren

Emoties en kleuren hebben veel gemeen. Kleuren hebben een bepaald effect op het menselijk lichaam, zowel mentaal als fysiek. Neem bijvoorbeeld de kleur blauw; deze wordt vaak geassocieerd met betrouwbaarheid. Als effect heeft deze koude tint dat het rust overbrengt, de kleur blauw in een omgeving kan je lichaamstemperatuur of hartslag zelfs verlagen!

Kleuren kunnen een bepaalde herinnering of gevoel oproepen. Hierdoor kun je een positief of negatief gevoel ervaren bij een bepaald product met die kleur. Er zijn zoveel tinten van een kleur, dat het daarom belangrijk is de juiste tint te kiezen voor de juiste ervaring.  

De interpretatie van vormen

Niet alleen kleuren, óók vormen hebben zeker invloed op je interpretatie en beleving. Zo heeft een ronde vorm een positieve uitwerking op je emotie, die kan duiden op stabiliteit en duurzaamheid. Maar een vierkant of driehoek staat eerder voor kracht, professionaliteit of efficiëntie. Terwijl verticale lijnen de suggestie wekken van kracht en agressie, staan horizontale lijnen juist voor verbinding, rust en kalmte.

Deze vormen zijn ook weer te herleiden in het gekozen lettertype. Een scherp gehoekte, schreefloze letter geeft een dynamisch of juist agressief gevoel. Tegenovergesteld daarvan kies je voor een jeugdige beleving eerder voor een zachte, ronde letter.

De bedrijfsidentiteit van Studio Indruk

Pluis je Studio Indruk uit op basis van deze informatie; dan zijn wij optimistisch, dynamisch, vooruitstrevend en speels. Wij zorgen voor een verbinding en rust bij de ontvanger en dát alles met een jeugdige beleving. Klopt dit plaatje vertaald naar ons als persoon? Absoluut!

En Nu jij!

Benieuwd geworden naar de uitstraling en huisstijl van je eigen onderneming? Neem eens contact op, dan kijken we samen of deze nog aansluit op jouw huidige visie en doelgroep. Of welke elementen we kunnen restylen om dit beter aan te laten sluiten bij jouw bedrijfsidentiteit!

Bron: Creativebloq.com