Visitekaartjes met een uniek verhaal

BLOG

visitekaartje

Visitekaartjes zijn niet alleen handig om je contactgegevens te delen, maar ze zijn ook ideaal om een blijvende herinnering voor je potentiële klant te creëren. Wist je dat er zelfs visitekaartjes bestaan die je kunt eten, van hout zijn of waarin bloemzaadjes verwerkt zitten? Voor iedere branche, product, persoon of onderneming is een visitekaartje helemaal in sfeer af te stemmen op de doelgroep of het netwerk.

Doe-het-zelven; je eigen visitekaartje maken

Iedereen kan tegenwoordig online zelf een visitekaartje maken. Heb jij geen idee wat je met het ontwerp aan moet? Dan zijn er templates die je kunt gebruiken en aanpassen naar wens. Maar uniek zal het ontwerp niet zijn.
Ben je van plan om toch zelf aan de slag te gaan, houd deze tips in het achterhoofd:

– Gebruik terugkerende huisstijlelementen om als bedrijf herkenbaar te blijven, zoals het logo en de juiste kleuren.
– Let op de lettergrootte. Deze wil je niet te groot, maar ook zeker niet te klein hebben!
– Less is more. Zorg dat het doel van het visitekaartje niet vergeten wordt. Geef niet te veel informatie, alleen het nodige zodat er contact gelegd kan worden voor meer!

Grafisch ontwerper inhuren voor een visitekaartje

Je zal vast denken; als ik het zelf ook kan, wat is dan de waarde van een grafisch vormgever? Een vormgever denkt natuurlijk ook mee vanuit de kant van de ontvanger. Voor jou is het duidelijk wie je bent en wat je doet. Maar als jij uit beeld bent en de ontvanger met een visitekaartje achterblijft, weet diegene dan nog de link te leggen naar de kennismaking of het product op een later moment?

Voor originaliteit is een vormgever zeker van waarde. Zij zijn op de hoogte van nieuwe mogelijkheden om je te onderscheiden in de markt. Binnen een budget wordt er meegedacht en natuurlijk heel belangrijk; zij bewaken de huisstijl! Kleurcodes, elementen en het gebruik van een lettertype worden doorgevoerd voor herkenbaarheid. Deze opties zijn niet altijd te gebruiken bij een (gratis) template middel.  

Ook het ontzorgen in het proces is waardevol voor een ondernemer. Voordat je zelf hebt uitgezocht welke opties er allemaal zijn, ben je alweer een uur verder. Tijd die je in een onderscheidend kaartje had kunnen investeren.

Een speeltuin voor ontwerpers

Materiaal
Ongestreken (voelbare vezels) of gestreken (glad) papier. Daarin zit heel veel verschil. De kleur van het papier, de dikte en de afwerkingstechniek hebben allemaal afzonderlijk al een beetje invloed op het eindresultaat.

Kleur
Ga je voor een digitale print of durf je het aan om met pantone kleuren voor een fluoriserend of intense kleur te gaan!

Vorm
Het formaat, langwerpig, rond, vierkant of misschien wel een vorm vanuit je logo of product, het kan allemaal! Een visitekaartje kijkt bijvoorbeeld al vriendelijker met afgeronde hoeken. Ook met deze minimale aanpassingen, waar aandacht aan is gegeven, kun je een kaartje al iets extra’s meegeven.

Afwerking
Na de bedrukking is het natuurlijk nog niet klaar. Je kunt een visitekaartje de finishing-touch geven door gebruik te maken van een mat- of glanslaminaat. Een element in het kaartje laten opvallen doe je bijvoorbeeld met foliedruk, spot-uv, blind- of preegdruk.

Met al die mogelijkheden wil je ook niet te veel kiezen of er te veel informatie op willen zetten. Een visitekaartje moet in balans zijn. Een vormgever kan je hierin adviseren welke opties het beste aansluiten bij jouw doelgroep.

Aan de slag!

Benieuwd of we een origineel kaartje voor jouw dienst of product kunnen bedenken? Neem contact met ons op voor ideeën. Ook hebben we verschillende voorbeelden in de studio liggen om het te beleven!